Ellaellaellaeyeyey - 10.08

16 augustus 2017 - Ella, Sri Lanka

Heerlijk een ochtendje uit kunnen slapen. Na het ontbijt bezochten we een theefabriek, met tuktuks crossen door smalle bergpaadjes wat aanvoelde als Italië. In de fabriek vertelde een gids wat in zijn beste srilankaanse engels over de soorten thee van het land en hoe het gemaakt werd. Ik kreeg niet zo veel mee van wat hij vertelde, maar vond het leuk om te zien hoe de thee van hier gemaakt wordt. Zo, die theegeur blijft wel in je neus hangen. Ik ben niet zo'n fan van de 'gewone' ceylon thee, maar toch leuk om verschillen gezien en geproeft te hebben. Zo zit in de ochtendthee meer "caffeïne" dan in de avondthee en is deze sterker van smaak.

Aan het eind van de middag liepen we naar Adam's Peak. Dit was een hike, die in het begin vooral langs het spoor liep. Ik voelde me niet fit, wat het pittig maakte, maar ik ben blij dat ik doorgezet heb. Toen we net bij het spoor aan kwamen, vond ik het best wel spannend. Ik krijg nog steeds wel een naar gevoel in mijn buik wanneer ik dicht bij treinsporen ben of denk aan 'mensen op het spoor'. Het gevoel is echt al 1000 maal lichter hoor, maar mijn lievelingsplek zal een treinspoor nooit worden. Ik denk dat ik me te bewust ben van het feit dat een trein voor velen een uitgang van het leven is. Natuurlijk besef ik mij dat anderen dit gevoel niet hebben, maar ik kan niet lachen om fotomomentjes waarop men "voor de grap" op het spoor gaat liggen. Ook al is het misschien bedoeld als in westerns, mijn maag draait om.
De route was verder prachtig! Het land is zo mooi en we kwamen na een lang stuk over het spoor gelopen te hebben aan bij 'The Nine Arch Bridge' waar ik weer even ingezet werd als fotograaf voor de meids. Hierna begonnen we aan de klim, waarvan het laatste stukje vooral pittig was doordat dit alleen trappen waren. Aangekomen op de top, was ons ondertussen al duidelikke geworden dan een mooie zonsondergang er niet in ging zitten. Het was al heel de dag bewolkt helaas, maar het uitzicht was hoe dan ook prachtig. Volgens boeddhisten is op Adam's Peak heeft Buddha hier zijn voetafdruk achtergelaten. We hoorden dat het een top verderop was en zijn daar heen gelopen, wat nog een hele klim was. Het werkte bij mij op mn frustraties, omdat ik net in de vibe zat van "yes top gehaald, did it klaar". Maar goed, die voetafdruk is waar het ook om te doen was natuurlijk dus werd het klauteren. Ik begon al te grappen, van dat er straks niks te zien zou zijn. Eenmaal aangekomen op top nr. 2 was er daadwerkelijk niks te zien, haha shit. Wel ook een mooi uitzicht hoor, dus na 1 minuut chagarijnen kon ik weer lachen.
De donkere wolken die nog even geleden verweg waren, leken dichterbij te komen en aangezien het een aardige klim over stenen en zand was moesten we even vaart maken, voor alles in een modderboel zou veranderen. Dit deed weer beroep op mijn flexibiliteit, lang tijd om van het uitzicht te genieten was er niet helaas. Wel zijn wij gelukkig droog gebleven en kon ik genieten van onweer in de verte.

's Avonds zijn we even met een gesplitte groep wezen eten, omdat het overal druk was en het geen doen was om een plekkie te vinden voor 11. Ik vond het zelf ook wel even prettig om even gesplitst te zijn. Niet om de mensen, maar gewoon omdat ik niet áltijd met iedereen hoef te zijn. Ik besef me nu weer dat ik goed moet opletten om mijn eigen momentjes te pakken. Je bent zo veel met z'n allen, wat gezellig is, maar soms ook even te veel is en dan merk je dat er (kleine) irritaties komen en dat ik "kriegelig" wordt.

Oh ja, wat geinig is, is dat de boeddhisten geloven dat op adam's peak buddha's voetafdruk is achtergelaten en de christenen geloven dat het de voetprint van Adam (van Adam&Eva) is.

Tintin is de man die ons in het bussie helpt met alles en altijd een vriendelijke lach op zijn gezicht heeft. Ik vind het heel bijzonder om te zien hoe hij vaak onderweg stopt om te bidden of een (klein) offer te brengen bij een tempel. De mensen bidden hier heel intens en het is meer een ritueel in combinatie met het offeren.

Ps. Ekkt wel een wie is de mol locasii die theefabriek, joe.

1. Irene:
    16 augustus 2017
    Gaaf allemaal mariek.
  2. Matthijs Tijl:
    16 augustus 2017
    Je zult wel klim conditie hebben gekregen.